-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48273 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

چگونه ميتوان به آية 36 سورة نسأ عمل كرد؟

آية بالا، به ده دستور از حقوق اسلامي اشاره دارد. بخشي از آن موارد، به توحيد و شرك عملي و بخشي ديگر، به حقوق بندگان و آداب معاشرت با آنها، مربوط ميشود.

عملي كردن اين دستورات، مانند ساير دستورات ديگر قرآن، به اموري مشروط است; از قبيل: 1. ايمان و اعتقاد به خداوند; 2. ايمان به معاد و جهان آخرت; 3. تقويت روزافزون ايمان به مبدأ و معاد; 4. رابطة ايمان و اعمال صالح با جهان آخرت; 5. اميدواري به كسب خير دنيا و آخرت; 6. بررسي زندگي بزرگان صاحب كرامت و... .

ايمان به خدا و معاد، انسان را به بندگي خدا ميكشاند; به گونهاي كه فقط براي رضاي خدا و كسب پاداش وي، گام بر ميدارد و به دنبال خواهش دل نيست; در نتيجه، تمام حركات، سكنات، و نشست و برخاستهايش، حتي غذاخوردن و خوابيدنش، رنگ خدايي پيدا ميكند و اين همان توحيد عملي است كه در صدر آية شريفه به آن اشاره شده است; به همين خاطر، پيامبر اكرمدربارة روزهداراني كه براي انجام امر خدا در ماه مبارك رمضان روزه ميگيرند، ميفرمايد: نفسهاي آن ثواب تسبيح و خواب آنها ثواب عبادت دارد; عملهاي آنها، مقبول است و دعاهاي آنها، مستجاب است و...(مفاتيح الجنان، شيخ عباس قمي;، ص 324، مطبوعات ديني.)

ايمان به خدا و معاد، در انسان ايجاد انگيزه ميكند تا به ديگران، به ويژه پدر، مادر، خويشاوندان، يتيمان، مسكينان، همساية نزديك و دور، دوست همنشين، واماندگان در سفر، بردگان و... احسان كند، زيرا نتيجة نيكي به ديگران، به خود فرد بر ميگردد.

خدمت به ديگران، اگر براي رضاي خدا باشد، در جهت توحيد عملي است; همچنان كه امام عليدر حال نماز، انگشترش را به فقير ميدهند.

از اين رو، در آية مورد نظر، پس از توحيد عملي، موضوع خدمت به هم نوعان را مطرح كرده است.

يادآوري: احسان به هم نوع، گاهي مالي، اخلاقي و گاهي فكري و اعتقادي است. بهترين نيكي به هم نوعان، هدايت فكري و نجات آنها از شرك و نفاق است.

در پاسخ پرسش 3، توضيحات بيشتري در اينباره خواهد آمد.(ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج 4، ص 519ـ525، بنياد علمي ـ فرهنگي علامه; / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 6، ص 378ـ384، دارالكتب الاسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.